Fråga experten: Träning

traning
Jonas Bergqvist är Wellness nya träningsexpert. Han arbetar på mf-gruppen i Stockholm med personlig träning, rehabilitering, hälsotester och utbildningar. Han är författare och är även en mycket erfaren och uppskattad föreläsare. Jonas bor i Täby utanför Stockholm med sambo och två döttrar. Skicka in dina frågor om kost och träning till Jonas via följande adress: pt@lifestylepublishing.se


Utomhusträning på vintern
Hej träningsexperten!
Jag har varit utomhus och tränat sedan i våras. Mest löpning, men även nyttjat två olika utomhusgym som finns i närheten av där jag bor. Nu skulle jag vilja fortsätta träna under vintern utan att behöva ta mig till ett gym. Kan jag köra på lika hårt som jag gjort nu? Hur ska jag tänka kring uppvärmning och hur bör jag klä mig?
Sigrid

Du kan fortsätta som du gjort så länge det känns bra i kroppen. Ha en extra lång uppvärmning när det börjar bli kallare ute. När det gäller klädsel så kan du tänka lager på lager, och lagom mycket kläder har du när du öppnar dörren och tycker att det är på gränsen till för kallt. Då blir det med ökad kroppstemperatur lagom.

 

Träna bakfull
Hej!
Jag har hört att det inte är någon vits att träna när man är bakfull. Detta har lett till diskussioner i min vänskapskrets då vissa har hört samma sak som mig medan andra inte alls kan förstå varför man inte skulle få ut något av att träna även dagen efter en blöt utekväll. Vännerna får gärna springa bakfulla hur mycket de vill, men jag är ändå nyfiken på hur det egentligen ligger till och hur bakfylla påverkar träningen, har ni något bra svar?
Erik

Dagen efter alkoholintag är tillväxthormonerna sänkta i kroppen, så det stämmer att en blöt utekväll fråntar vissa träningseffekter dagen efter. Men om du istället kör ett återhämtningspass på lägre intensitet så kan du istället hjälpa kroppen med alkoholavgiftningen. Så träna gärna, men lite annorlunda!

Vara redo för träning
Hur kan jag förbereda mig för att få ut mest av min träning? Jag brukar gå till gymmet 3-4 gånger i veckan varav 1-2 av dessa tillfällen består av någon form av träningsklass. Hur ska jag se till att kroppen är förberedd och orkar prestera på topp under passen?

Se till att sova bra och länge under natten före, samt se till att äta en bra måltid cirka 3 timmar före passet. Det brukar räcka långt.
Lycka till!

 

Grundfysik överförbart till andra träningsformer?
Vad kommer det sig att min grundfysik och kondition inte verkar föras över till cykling? Jag kan simma och jogga i bra hastighet i timmar, men jag har nyligen börjat cykla och orkar inte trampa på cykeln alls lika länge. Hur kan det komma sig?

Det beror på att du delvis använder andra muskler under cyklingen, och delvis på att musklerna får arbeta med andra förutsättningar under cykling jämfört med andra aktiviteter. Träningskapaciteten i hjärtat och cirkulationen är överföringsbara mellan olika aktiviteter, men inte de lokala musklernas kapacitet. Så ha tålamod så ska du se att din cykelprestation ökar med tiden.
Lycka till!

 

Hur mycket bör man dricka?
Att dricka vatten ska ju både vara bra för huden och för träning har jag hört, men hur många glas ska jag egentligen dricka per dag? Kan man dricka för mycket? Och är det bättre att dricka en juice med en massa vitaminer eller bara vanligt vatten?

Drick efter din törst, men upplever du att du inte känner tillräcklig törst så sikta på 1-2 liter vatten per dag. Drick ofta och små mängder åt gången. Undvik juice då det innehåller onödigt socker, utan håll dig till vanligt vatten.

 

Råd till nybörjare
Hej!
Jag har nyligen kommit igång med min träning. Är inne på min 7:e vecka nu och jag ser redan resultat. Det känns fantastiskt. Vad är det bästa rådet ni kan ge till någon som försöker gå ned i vikt? Mitt mål är att bli av med 12 kilo.
Katrin

Hej Katrin!
Grattis till dina nya träningsvanor. Det bästa du kan göra om du vill gå ner i vikt är att äta lågkolhydratkost, inte stressa för mycket och träna styrketräning. Eventuellt kan fasta också snabba på resultaten.
Lycka till!

 

Huvudvärk efter träning
Jag brukar få huvudvärk dagen efter träning av överkroppen. Ibland håller det i sig i två dagar. Är detta något farligt som jag borde oroa mig över, och finns det något jag kan göra för att motverka eller lindra?

Se gärna över din teknik i olika övningar så du inte spänner nackmusklerna i onödan. Det är den vanligaste anledningen om huvudvärken är ensidig eller lokal. Om det handlar mer om generell huvudvärk så skulle jag tipsa dig att se över din näringsstatus – vätskebalans, saltbalans och intag av omega-3-fettsyror.
Gym & förkylning
Hej!
Hur ska man gymma när man är förkyld? Eller är det något man borde undvika helt och hållet? Jag åker alltid på minst en förkylning varje vinter och träningen blir genast lidande. Jag skulle vilja hålla upp den på något sätt, även om jag måste ta det lugnare än vanligt. Hur brukar du göra?

Hej! Är du lite snorig och hostig utan allmän påverkan så kan du träna som vanligt. Men är du i början på en infektion med feber, halsont och sänkt allmäntillstånd så bör du inte träna utan istället bege dig ut på en lugnare promenad i friska luften.

Nattamat, bra eller dåligt?
Är det dåligt att äta precis innan man går och lägger sig?

Generellt sett bör du undvika att äta en större måltid precis innan läggdags. I samband med sömn går nämligen ämnesomsättningen ned och förbränningen av maten försämras. Men för att svara korrekt på din fråga så beror det också på vad du ätit i övrigt. Har du inte ätit tillräckligt under dagen kan det ändå finnas fördelar med att tillföra kroppen mer energi, även om det sker sent på kvällen.